El bosque brillante. Selected reviews

ENGLISH

 

In his new record the guitarist confirms his vision as an innovator and his projection beyond an specific genre. Lucio Balduini is one of the most interesting voices of Buenos Aires music scene, although his music is rooted in jazz, he doesn’t subscribe only to jazz language. On his beautiful first record “Lucecita”(2007) and the following “Viento Divino” (2012) he built an strong and solid reputation based on his remarkable guitar style and his compositional writing. Nevertheless, his new record “El Bosque brillante” confirms these qualities through a sharped sensibility.

César Pradines, Diario Clarín

There are very few contemporary argentine musicians who have achieved the almost unanimous respect of both the public and their colleagues and the specialized press as well, one of which is undoubtedly the talented guitarist and composer Lucio Balduini. Listening to each of his works, we can begin to understand why. Notably accompanied by Daniel “Pipi” Pizzolla, Esteban Sehinkman and Mariano Sívori, he offers in “El bosque brillante”, an album away from bland and unnecessary effects. Instead, he focuses on his own sensitivity, his group spirit, his technical and interpretative expertise, his permanent search.

Marcelo Morales, El intruso

The musician returns with the same band that made “Viento divino” in 2012, to put sound to everything imaginable. Everything that sounds, in his hands, asks to be sung. The connection between the musicians makes that not only what they play – all together, by one, by two, by three – but the spaces that offer in order that others to sound, becomes a precious material to give, more than the form, wonderful senses to the sonorous speech.

Nicolás Russo, Revista Veintitres

Lucio Balduini’s new record was one of the promises most expected by the local jazz scene. At this moment, five years from his previous record, “Viento divino”, the guitarist updates his approach with “El bosque brillante”, a work that surely will occupy his place among the best in the year.

Fernando Ríos, Argentjazz

 

CASTELLANO

En su nuevo álbum, el guitarrista ratifica su cualidad de innovador y su proyección más allá de los géneros. Lucio Balduini es uno de los artistas más interesantes de la escena musical porteña, aunque fuertemente ligado al jazz, su música es una refrescante propuesta que no se encierra en un género. Desde aquel bellísimo “Lucecita” (2007), pasando por “Viento divino” (2012), este guitarrista nacido en Río Negro en 1979 viene construyendo un proyecto en que la ecuación composición/estilo muestra una contundente solidez. Su flamante álbum “El bosque brillante” lo ratifica a través de una filosa sensibilidad.

César Pradines, Diario Clarín

Son muy pocos los músicos argentinos contemporáneos que han logrado el respeto prácticamente unánime tanto del público como de sus colegas y la prensa especializada. Uno de ellos es, sin dudas, el talentoso guitarrista y compositor Lucio Balduini. Escuchando cada una de sus entregas, comienza a entenderse el por qué. Notablemente acompañado por Daniel “Pipi” Pizzolla, Esteban Sehinkman y Mariano Sívori ofrece en El bosque brillante un álbum alejado de efectismos insulsos e innecesarios. Por el contrario, se centra en su sensibilidad, su espíritu de grupo, su pericia técnica e interpretativa, su búsqueda permanente.

Marcelo Morales, El intruso

El músico vuelve con la misma banda con que grabó en 2012 para ponerle sonido a todo lo imaginable. Todo lo que suena, en sus manos, tiene la necesidad de ser cantado. La sintonía entre los músicos hace que no sólo lo que tocan –todos juntos, de a uno, de a dos, de a tres– sino los espacios que ofrecen para que suenen los otros sea material precioso para darle, más que formas, sentidos maravillosos al discurso sonoro.

Nicolás Russo, Revista Veintitrés

El nuevo disco de Lucio Balduini era una de las promesas más esperadas por la escena jazzera local. Ahora, a cinco años desde su anterior registro, “Viento divino”, el guitarrista renueva su propuesta con “El bosque brillante”, un trabajo que seguramente ocupará su lugar entre los mejores del año.

Fernando Ríos, Argentjazz