COLABORACIONES

Escalandrum (Electric Proyect). “Las Cuatro Estaciones Porteñas”

Tango in the electronic age

05/18/2014 |

Daniel “Pipi” Piazzolla in front of Escalandrum accepts the challenge of “electrify” the music of his grandfather: “Las cuatro estaciones porteñas. First album of the collection “Usina records”.

In December 1976, Astor Piazzolla was presented at the Grand Rex theater in Buenos Aires in front of his new Electronic Octet. Much of the public who attended this memorable concert was made up of young musicians of the Argentine rock, like Luis Alberto Spinetta and Gustavo Moretto, among others. This “romance” between the celebrated creator and vernacular rock was not accidental, since both the Invisible groups like wings had been published in that year two separate discs with profound influences of the local industry generated by the marplatense musician who, in turn, those moments was influenced by jazz-rock musicians as Chick Corea.Más Piazzolla later he toured Europe and subsequently dissolved this formation in 1978 to start the second stage of his quintet. Almost four decades later, Daniel “Pipi” Piazzolla picks up the glove “electrify” the music of his grandfather with his group, Escalandrum, to pay tribute porteñas The four stations, one of his most emblematic works. Recorded live in April 2012 in the wonderful largest room of the Usina del Arte of the City of Buenos Aires (whose artistic direction is by the musician and composer Gustavo Mozzi), the album is the first release of the collection “Discs Usina “which in its first four installments will be dedicated to the work of Piazzolla. Escalandrum is several years one of the most prestigious jazz formations Argentina.Integrada by Daniel “Pipi” Piazzolla direction and drums, Nicholas Guerschberg acoustic piano, Fender Rhodes and arrangements, Martin Pantyrer on bass clarinet, saxophones Gustavo Musso in alto and soprano, Damian Fogiel on tenor sax and Mariano Sivori on bass, this time attended by Esteban Sehinkman synthesizers, Nicolás Sorín in Ipad and audio production, Lucio Balduini electric guitar (who provided the electrical nature of the training), Hugo Daniel Piazzolla on drums and Lautaro Greco on bandoneon. The soul of the works of the bandoneon is already respected both enhanced thanks to the precise arrangements Guershberg, girded to the original scores, but simultaneously injected free spirit possessing jazz, as you can hear in the final stages of ” porteña spring “in which the pianist and Balduini are immersed in dynamic solos. The interaction of winds, which have their moments of brilliance (Pantyrer in “Buenos Aires Autumn” and Musso and Fogiel in “Verano Porteño” and “Camorra 1″) and the permanent game of rhythm by the strong work of Sivori and Piazzolla coloratura to offer original compositions, although known, allow readings to make new loaded originality. Guitar by hypnotic moments Balduini and keyboards come a measured electric shock noninvasive, while participation bandoneon Greco does not distract from the fact that it is a group of jazz musicians whose virtuosity and talents honor the work of one of the most important

Tango en la era electrónica

18.05.2014 |

 Daniel “Pipi” Piazzolla  al frente de Escalandrum acepta el reto de “electrificar” la música de su abuelo: Las cuatro estaciones porteñas. Primer álbum de la colección “Discos de la Usina”. 


En diciembre de 1976 Astor Piazzolla se presentaba en el teatro Gran Rex de la ciudad de Buenos Aires al frente de su flamante Octeto Electrónico. Gran parte del público que asistió a ese memorable concierto estaba conformado por jóvenes y músicos del rock argentino, como Luis Alberto Spinetta y Gustavo Moretto, entre otros. Ese “romance” entre el célebre creador y el rock vernáculo no era casual, ya que tanto los grupos Invisible como Alas habían publicado en ese año sendos discos con profundas influencias de la música porteña generada por el músico marplatense quien, a su vez, en esos momentos estaba influido por músicos de jazz-rock como Chick Corea.Más tarde Piazzolla salió de gira por Europa y posteriormente disolvió esta formación para iniciar en 1978 la segunda etapa de su quinteto. Casi cuatro décadas después, Daniel “Pipi” Piazzolla recoge el guante de “electrificar” la música de su abuelo con su grupo, Escalandrum, para homenajear Las cuatro estaciones porteñas, una de sus obras más emblemáticas. Registrado en vivo en abril de 2012 en la maravillosa sala mayor de la Usina del Arte de la Ciudad de Buenos Aires (cuya dirección artística está a cargo del músico y compositor Gustavo Mozzi), el álbum es el primer lanzamiento de la colección “Discos de la Usina”, que en sus cuatro primeras entregas estará dedicada a la obra de Piazzolla. Escalandrum es desde hace varios años una de las más prestigiosas formaciones de jazz de la Argentina.Integrada por Daniel “Pipi” Piazzolla en dirección y batería, Nicolás Guerschberg en piano acústico, Fender Rhodes y arreglos, Martín Pantyrer en clarón, Gustavo Musso en saxos alto y soprano, Damián Fogiel en saxo tenor y Mariano Sívori en contrabajo, en esta oportunidad contó con la participación de Esteban Sehinkman en sintetizadores, Nicolás Sorín en Ipad y producción de audio, Lucio Balduini en guitarra eléctrica (quienes aportaron el carácter eléctrico de la formación), Daniel Hugo Piazzolla en percusión  y Lautaro Greco en bandoneón. El alma de las obras del bandoneonista está respetada y a la vez potenciada merced a los precisos arreglos de Guershberg, ceñidos a las partituras originales, pero a la vez inyectados del espíritu libre que posee el jazz, como se puede escuchar en los tramos finales de “Primavera porteña” en los que el pianista y Balduini se sumergen en dinámicos solos. La interacción de los vientos, que tienen sus momentos de lucimiento (Pantyrer en “Otoño porteño” y Musso y Fogiel en “Verano porteño” y “Camorra 1″) y el juego permanente de la base rítmica a cargo del contundente trabajo de Sívori y Piazzolla ofrecen una coloratura original a composiciones que, aunque conocidas, permiten hacer  nuevas lecturas cargadas de originalidad. La guitarra por momentos hipnótica de Balduini y los teclados acercan un medido toque eléctrico no invasivo, en tanto que la participación del bandoneón de Greco no distrae del hecho  de que se trata de una agrupación de músicos de jazz cuyos virtuosismos y talentos hacen honor a la obra de uno de los más importantes

 

 

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